eirixons blog

Ikon

viden og kultur med mere

Information om biblioteker

Dagbladet information er begyndt at skrive om biblioteksdrit på det seneste. Først lader Bibliotekernes nye indkøbssystem lånerne i stikken – med efterfølgende debat hos Angermann. Her kan man måske tilføje at det “nye” system ifølge artiklen har kørt i 10 år i Gentofte – det er selvfølgeligt nyt i forhold til de første Sumeriske biblioteker, men vel dårligt i en nyhedsmediesammenhæng. Derefter får lektørudtalelserne et fur og i dag fortsætter festen fortsætter her: Ingen kontrol med biblioteksanmeldelser.

Fælles for de tre artikler er et meget lavt antal kommentarer til artiklerne. Der er tilsyneladende ikke mange af Informations læsere der synes intern biblioteksteknikalia er vanvittigt interessant (surprise).

I øvrigt er i hvert fald en del af kritikken er nok forfejlet, idet materialevalgsmodulet i netpunkt også linker til anmeldelser alle mulige (og også obskure) steder – lektørudtalelserne står således ikke alene i materialevalget (omend jeg må indrømme at jeg ikke selv har de store indsigter i dette hjørne af biblioteksdriften).
Men det er da sjovt at Information er begyndt at dække bibliotekerne mere detaljeret – og åbenbart læser Bibliotekspressen. Nu mangler vi bare en anelse mere indsigt i området.
Arkiveret under:bibliotekspressen, folkebiblioteker, forskningsbiblioteker,

3 Responses

  1. eirixon siger:

    Hjørland skriver i øvrigt lidt videre her hos Bibliotekspressen.

  2. Jacob Mølgaard siger:

    Ja det er helt skægt at læse om bibliotekerne i en landsdækkende avis! 😀
    Jeg har godt læst artiklerne i Information, og undrer mig lidt over at denne kritik kommer frem nu, efter man så vidt jeg ved, har brugt lektør-udtalelserne i mange år?

    -Hej Matthias, jeg faldt tilfældigt over din blog – og det gjorde ikke ondt 😉 så den vil jeg da følge lidt nærmere..

    Har du stadig flere invitationer til Google Wave, så sir jeg pænt ja tak til dit tilbud 🙂

    Hilsner fra Jacob
    (årgang 2004 på DB og som arbejdede i it-afdelingen med alle nisserne..)

  3. eirixon siger:

    Jeg kigger på det i aften 🙂

Skriv et svar

